MONCLER: FASHION AND HIGH PERFORMANCE
Moncler is vernoemd naar de berg Monestier-de-Clermont dichtbij het Franse dorp Grenoble. Daar is het innovatieve merk geboren. Twee gedreven ondernemers René Ramillon en Andre Vincent begonnen in 1952 met het produceren van gewatteerde slaapzakken, gevoerde capuchons en tenten met een telescopisch structuur voor in de buitenlucht. De lancering was een groot succes, mede dankzij de groeiende markt voor wintersport vakanties.
Ramillon en Vincent brachten de donsjacks in eerste instantie voor arbeiders op de markt. Deze donsjacks werden over de overalls gedragen als bescherming tegen de kou. Het assortiment, zoals wij die kennen, kwam tot stand nadat Moncler de aandacht trok van de Franse alpinist Lionel Terray. Hij zag potentie in het merk en niet lang daarna werd de allereerste modellijn van Moncler gelanceerd.
Moncler heeft een lange en sportieve historie. De producten van Moncler zijn sinds de lancering van het merk bestendig tegen extreme en barre weersomstandigheden. Dit werd in de jaren 50 nog eens extra bewezen door de Italiaanse alpinisten Lino Lacedelli en Achille Compagnoni. Zij beklommen de één-na hoogste berg ter wereld: de K2 met een hoogte van meer dan 8000 meter. Tijdens de Grenoble winterspelen werd Moncler de officiële sponsor van het Franse ski team. De bewondering van de consumenten voor Moncler was immens.
Van de bergen naar de stad
Icoon van de jaren 80. Met zijn originele stiksels en schitterende kleuren maakte Moncler zijn entree in de grote steden. In de daaropvolgende jaren werd de look steeds vernieuwd. De klassieke rits maakte plaats voor knopen en de bontkraag en satijnen stukken werden als belangrijk detail gezien. Sinds 2003 is de Italiaanse ondernemer Remo Ruffini eigenaar van Moncler. Hij heeft vastgehouden aan de kernwaarden van het merk.
“Onze ambitieuze toewijding en excellentie in innovatie is het enige dat recht doet aan de authenticiteit van Moncler”.
Moncler heeft altijd recht gedaan aan haar authenticiteit, excellentie en talent voor het zoeken naar nieuwe mogelijkheden en het nastreven van duurzaamheid in alles wat zij doen. Deze kernwaarden gaan terug naar waar het ooit allemaal begon.
Tijden veranderen, maar met de nieuwe ontwikkelingen is Moncler gedreven in de innovatie, zonder haar DNA uit het oog te verliezen, om te streven naar alleen de beste kwaliteit en te groeien met nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. De klant is koning en staat centraal, evenals de sportactiviteiten van consumenten.
Binnen het bedrijf krijgen individuele talenten de ruimte zichzelf te laten zien. Het was 60 jaar geleden de start van een welvarend bedrijf.
Nice to know:
Producten die voor 100% uit dons bestaan worden pure dons genoemd. Licht vederige dons is 90% dons en 10% veren. Vederige dons is dan weer 60% en 40% veren. De producten van Moncler bestaan voor 90% uit donsveren en slechts 10% uit andere soorten veren.
Het verschil tussen donssoorten
Wat het verschil is tussen dons en de andere soorten veren? De hoge percentage dons garandeert een isolerend vermogen en ondanks zijn lichte gewicht biedt het veel warmte. Er zijn verschillende soorten dons, de meest voorkomende is eenden- of ganzendons. Wat betreft isolatie is ganzendons krachtiger vanwege de grotere donsvlokken. Dons houdt meer lucht vast dan veren en heeft daardoor een beter isolerend vermogen. Het is 100% natuurlijk, recyclebaar en gemakkelijk biologisch afbreekbaar.
De kwaliteit van al het gebruikte dons wordt uitgedrukt in vulkracht ofwel 'filling power'. Dit wordt bepaald door het volume van het dons in verhouding tot het gewicht. Hoe groter het volume des te meer lucht het dons kan “vasthouden” en des te beter het dons isoleert.
Een echt donsproduct is ten alle tijde een betere investering. Synthetisch materiaal heeft een ietwat lagere prijs, maar dons is langer houdbaar. Overigens controleert Moncler elke lading van donsveer in een twee-stap procedure om zijn kwaliteit te waarborgen. Er zijn elf kwalitatieve parameters. Deze parameters zijn opgesteld met akkoord van internationale standaarden en strenge eisen van Moncler.
Licht als lucht
Moncler staat bekend om haar vernieuwende innovaties en high-performance nylon. De “Longue Saison” lijn wordt geproduceerd in Japan. Dankzij het lichte gewicht is het ideaal voor het produceren van warme en uiterst fijne kledingstukken, met een 'lightweight' draagcomfort.
Naast dons en nylon zijn de kwaliteiten van andere textiele net zo fundamenteel voor de garantie van alleen het allerbeste voor consumenten. Dit is waarom Moncler zo selectief is met zijn leveranciers en constant de materialen strikt controleert. Het bedrijf verwacht van alle productie partners volle commitment en passie met de strengste internationale reglementen voor het produceren van mode producten.
Moncler heeft altijd voor de eigen creativiteit en innovatie gestaan en is nooit haar oorsprong en DNA verloren. Alle collecties van Moncler reflecteren de uniekheid van het merk.
Jong volwassenen hebben een aparte collectie “Moncler Enfant” voor een expressie van hun eigen unieke stijl. In 2006 waren de collecties “Gamme Bleu en Gamme Rouge” gelanceerd met aandacht voor een nieuwe creatief project. Deze twee collecties werden in 2017 vernieuwd onder de naam “Moncler Genius”.
De “Moncler Grenoble” collectie is geïnspireerd op zijn oorsprong en het verleden van de alpinisten. Om de consument zo optimaal mogelijk te bedienen, heeft Moncler deze collectie weer onderverdeeld in vier lijnen. High performance stukken zijn ontworpen als ski kleding, met aandacht voor bescherming en ruimte voor de beste ski-ervaring. De Performance & Style collectie biedt een combinatie van technisch sterk ondersteunde kleding met de combinatie van Moncler’s moderne design. Als derde is er de Apres Ski collectie. Hier wordt je vanuit de piste meegenomen naar het bruisende stadsleven.
Tenslotte zijn er de 3 Moncler Grenoble collectie. Van jassen tot aan sjaals, deze collectie is het totaalpakket. De opvallende prints, texturen en kleuren zijn voor de echte durvers onder ons. Een collectie waar mensen zoals ik, extravert en aanwezig zijn en een energie hebben die nooit ophoudt, enorm van kunnen genieten.
De lente komt er (gelukkig) weer aan en niets is fijner om alvast een kijkje te nemen binnen de nieuwste collecties en designs. Moncler Genius bestaat uit meerdere lijnen. Wat deze collectie zo bijzonder maakt is het feit dat zij niet twee keer per jaar een lancering hebben, maar acht. Al deze acht lijnen worden een voor een getoond aan consumenten, met ieder een eigen bijzondere presentatie. Creativiteit en uniekheid staan centraal binnen dit project.
Moncler Genius onderscheid zich niet alleen van zijn concurrenten, maar ook van de rest van het bedrijf. Zie het als als een grote creatieve bubbel dat zijn inspiratie haalt uit verschillende culturen, seizoenen, leeftijden, smaken, generaties en klanten in combinatie met zijn eigen oorsprong en waarden. Het is een uniek project, vormgegeven door unieke stukken en ervaringen. De focus ligt zowel op de variaties van het product en de individuele klanten. Het Moncler Genius gebouw is het gebouw waar Moncler’s spirit een ervaring wordt.
K2 - 60 year later
Een nieuw mijlpaal; de zestigste verjaardag van Moncler. Zestig jaar vol met leven, creativiteit en gedrevenheid, gevierd in Miami tijdens Art Basel in december 2012. Sinds 1969 is Art Basel een prestigieuze kunstbeurs. Het wordt jaarlijks georganiseerd in vier grote steden, waaronder Miami en Hong Kong.
In 2014 is dit mijlpaal geëerd door, net als in 1954 de twee na hoogste berg ter wereld, de K2, te beklimmen. Met veel trots en liefde voorzag Moncler de bergbeklimmers van middelen inclusief tenten, helmen, rugtassen en slaapzakken. Speciaal hiervoor heeft Moncler de collectie geïnspireerd op de 'Lionel Terray for Moncler' collectie. Zes jassen van hoge bescherming tegen kou en vorst, geïnspireerd door de functionele benadering van kleding van bergbeklimmers. Nogmaals gaat Moncler terug naar de oorsprong: van gebergtes naar de steden, oftewel ‘The mountain experience also becomes a style experience’.
Dit project is gesteund door Evt-K2-CNR, opgezet door Professor Ardito Desio en Agostino da Polenza. De organisatie heeft voorafgaand 25 jaar lang gewerkt in de omgeving van onder andere de Himalaya gebergte. Samen met de Italiaanse ontwikkelingsorganisatie van samenwerking en Pakistaanse autoriteiten is het mogelijk gemaakt om de ‘K2 National Park’ te creëeren. Het park heeft een oppervlakte van 10.000 kilometer. Waarom dit zo belangrijk is? Zorg voor mens en natuur, het schoonhouden van niet alleen parken en wegen, maar ook de gebergtes. Dankzij de vele initiatieven is er in 20 jaar tijd meer dan 40 ton vuil opgeruimd.
Al deze verschillende collecties laten de aandacht voor de individuele klant van Moncler zien. Met zijn grote en diverse ontwikkelingen zijn er naast jassen en sweaters ook knitwear, schoenen, leren producten en zonnebrillen verkrijgbaar.
In een groeiende, competitieve markt is het niet vanzelfsprekend om een waardevolle relatie op te bouwen met je klanten. Het gaat niet alleen om kwalitatieve producten en design, maar ook om de mogelijkheid een vertrouwensband op te bouwen en een unieke beleving te creëren, dat kenmerkend, aansprekend en consistent is via alle retail partners en met de meerdere verkoopkanalen.
Van jong tot oud, sportief of tijdloos, winter of zomer, iedereen kan terecht bij Moncler. Er is ruimte om jezelf te zijn, out of the box te denken en dit gaat helemaal terug tot aan de kern in 1952 toen de eerste stukken werden geproduceerd.