Meteen naar de content

Gratis Verzending in Nederland en België

ICONISCH

ICONISCH

Bepaalde plaatsen en atmosferen kunnen vaak leiden tot nieuwe inspiraties en ideeën. Even weg van alledaagse drukte, dichtbij de natuur en kust. Geïnspireerd door de ligging en klimaat van Lago Maggiore en het plaatsje Lesa in de Italiaanse provincie Novara, kwam de 24-jaar jonge Giuseppe Marenzi 70 jaar geleden met een idee. Destijds was Marenzi in dienst bij een bedrijf dat gespecialiseerd was in regenjassen. Met zijn grote inbreng voor de waterdichtheid van jassen, door het gebruiken van castor olie (ja, echt), bracht hij een aanzienlijke groei in de productie van het bedrijf. Voor Marenzi smaakte dit naar meer. Hij besloot een grote stap te nemen: het opstarten van zijn eigen bedrijf.

Samen met zijn vrouw Alessandra richtte hij het bedrijf op bij de rivier Erno. Marenzi haalde een groot deel van zijn inspiratie daar vandaan. Hij had een duidelijk doel voor ogen: het voorzien van kwalitatieve, functionele jassen, die weerstand bieden voor wind - die elke dag vanuit de Alpen waait - zonder dat het ten koste gaat van kwaliteit, elegantie en Italiaanse stijl. En zo was Herno, met eerbetoon aan de rivier Erno, geboren.

De productie begon met regenjassen voor mannen en vrouwen. In de jaren '60 werd dit uitgebreid naar cashmere jassen, pakken en jurken voor vrouwen. De details en differentiatie van andere merken gaf de moed om een grote stap te nemen. Herno was een van de eerste Italiaanse merken dat zich uitbreidde naar de Japanse markt en opende een eigen boutique in de stad Osaka. Herno had nog maar net het levenslicht gezien en dus was dit een grote prestatie. De gouden jaren van Herno waren aangebroken en een uitbreiding naar de Verenigde Staten was  vanzelfsprekend.

 

THE BREAKTHROUGH ERA 

Terug naar toen

'Met filosofie beland je in de wolken. In ons bedrijf hou je beide voeten op de grond', zei Giuseppe Marenzi. Zijn jongste zoon, Claudio, ging filosofie studeren. Vader Giuseppe ging alleen akkoord als Claudio na zijn studie een tijdje bij het bedrijf zou werken. Tot Claudio’s verbazing beviel deze baan. De grote verandering begon dan ook te komen toen Claudio in 2005 zijn vader zou opvolgen als CEO.

Door zijn vakmanschap en inspiratie uit de grootste modemerken, begon een nieuw tijdperk. De vraag van andere merken om voor hen te produceren kwam steeds vaker voor. Claudio heeft in de volgende jaren onder andere met Berteli (Prada), Tom Ford (destijds bij Gucci) en Marc Jacobs (Louis Vuitton) gewerkt. Het succes had een keerzijde; de focus ging van het eigen merk af. Herno zag zijn omzet in vrijwel elke actieve markt fors dalen. Claudio had een geweldige carrière, maar verkocht minder van zijn eigen merk. Hij nam een riskant besluit en besloot te stoppen met de productie voor andere merken.

Claudio’s nieuwe strategie betekende een terugkeer naar de gouden jaren van zijn vader. Zijn focus lag weer bij regenjassen voor mannen en vrouwen. Het bedrijf kreeg een nieuw dynamiek. Er werden jonge talenten aangenomen en hij trainde zijn werknemers. Hij nam een gok door een nieuwe draai aan de klassieke looks van de jassen te geven, maar verloor zijn kwaliteit, smaak, expertise en Italiaanse oorsprong in vakmanschap niet.

De kwaliteit van een jas hangt af van de keuzes die vooraf gemaakt worden. De kwaliteit begint bij de continue zoektocht naar de beste, functionele grondstoffen, het innovatieve ontwerpproces samen met het klassieke fabriceren. De stoffen worden niet alleen in Italië, maar ook in Japan geproduceerd. Herno maakt daar zijn exclusieve stoffen met de nieuwste technologieën. Voor veren en donzen wordt er een selectieve keuze gemaakt. Deze soorten worden gereinigd en vervolgens in proces gezet waarin het gecentrifugeerd, gedroogd en gekoeld word. Elk veertje wordt gewogen voordat het de jas in gaat. Alleen het beste, niets minder. Elke collectie gaat langs de kwaliteitsinspectie op basis van de 70-jarige ervaring. Uiteindelijk, na alle kwaliteitcontroles, krijgen de jassen het bekende logo, als een soort lakzegel ter bevestiging.

Herno gaat verder dan standaarden. Vrijheid komt terug in zijn ontwerpen. Elk consument heeft een andere smaak in kleur, stijl en vorm. Met zijn jassen speelt Herno in op de individualiteit van consumenten. Zij zijn ieder uniek in stijl met de beste materialen en oog voor detail. Excellentie is een leidraad binnen Herno.

“Passie, toewijding, durf en innovatie zijn de kernwaarden voor het identificeren van het Italiaanse familiebedrijf Herno”. "
Icons & Legends

Twee keer per jaar lanceert Herno nieuwe collecties voor mannen en vrouwen. De lente/zomer mannencollectie wordt aangeduid met ‘Legend’ en de vrouwencollectie met ‘Iconico’.

Klassieke modellen gemaakt van nylon Nuage, mat en extreem licht, aangevuld met de mooiste gans. Praktisch zoals de moderne consument van nu verlangt. Gekenmerkt door contrasten voor het binnenste gedeelte en de label die het verhaal van het kledingstuk verteld. Unieke stukken die verder gaan dan de seizoenen van het jaar, legendarische regenjassen met materialen en details voor moderne gewoontes. Trends vergaan, maar Herno Legend is voor altijd.

Herno Iconica heeft haar beste ultra lichte donzen jassen geselecteerd in deze collectie. Exclusieve vormen, kleuren, pasvormen, verschillende mouwlengtes met een speciaal ontworpen gouden logo. Elke lijn is vernoemd naar de prachtige villa’s die het karakter van Lago Maggiore weerspiegelen en het hoofdkantoor van Herno. Het is nogmaals een eerbetoon naar zijn oorsprong.

De herfst/wintercollecties bestaan uit meerdere lijnen. Zo hebben de herfst/wintercollecties van ‘Legend’ en ‘Iconico’ meerdere lijnen. Elk lijn representeert niet alleen het model van de jas, maar ook het verhaal erachter. Bij Herno heeft alles een achterliggende gedachte en dat maakt het specialer. Naast de hoofdcollectie bevinden zich er meerdere sublijnen binnen deze collectie. In totaal zijn er vijf collecties en die hebben ieder een ruim aanbod aan fraaie stukken.

Herno 70 since 1948

Voor Herno betekende 2018 meer dan een jaar. Het is het jaar dat de groei van het merk extra representeert. Wat ooit begon als een idee van Giuseppe Marenzi is ontwikkeld tot een van de beste jassenmerken wereldwijd. 70 jaar vakmanschap, 70 jaar Italiaanse excellentie. Speciaal voor dit mijlpaal heeft Herno besloten zijn verhaal te vertellen met een verjaardagscollectie genaamd ‘Herno 70° since 1948’. Vier verschillende items, ontworpen voor mannen en vrouwen, exclusief geproduceerd in Italië.

“What represents Herno for you?”: passie, intuïtie, familie, kleurrijk, innovatie, warmte. Dit zijn slechts een paar van de 200 woorden die werknemers hebben beschreven voor de verjaardagscollectie. Zo’n simpele vraag, maar zoveel liefhebbende, betekenisvolle antwoorden. De begrippen staan voor verhalen, levens en gevoelens van de werknemers die al sinds de eerste dag werkzaam zijn bij Herno. De waardering voor zijn medewerkers is groot, want zonder hen staat alles stil.

De lovende woorden van werknemers zijn voor deze collectie gedrukt op de waterafstotende trenchcoats. Daarnaast zijn de trenchcoats gepersonaliseerd met '70 Since 1948'.

Weetjes

► Claudio Marenzi mag zich, net als zijn vader, Cavaliere del Lavoro noemen. De Italiaanse onderscheiding is te vergelijken met de Légion d'honneur in Frankrijk
► Claudio is pas sinds zes jaar de enige aandeelhouder van het merk. Zijn twee broers waren niet overtuigd van zijn aanpak.
► 18% van de werknemers zijn jonger dan 30, 78% zijn vrouwen en 84% is in vaste dienst

Terug naar blog

Je winkelwagen

Voeg uw eerste product toe